Deel 2. De impact van Beeldcommunicatie

Vijlbrief Media Groep Blog van John Vijlbrief

Beeldcommunicatie is kráchtig!

Kunst is naar mijn idee de kortst mogelijke vorm van communicatie die meteen impact heeft of juist niet. Vanzelfsprekend kan dat ook gezegd worden over een foto of filmscène: wat doet ‘een beeld’ met de kijker c.q. het publiek? 

Het beeld, de film of kunst zien én beleven. Er door geraakt worden. Emoties. Of weerstand… Discussie. Uitleg geven. Dat willen en verwachten we (als maker) toch…?

De kunst ‘Out of Africa’ van Poen de Wijs, kunstschilder van het Realisme

Kunst, film noch fotografie is schriftelijke communicatie. Lijkt me logisch. De informatie wordt immers door lezen, regel voor regel, opgebouwd en ontstaat er in het hoofd van de lezer ‘een bepaald beeld’ van het beschreven onderwerp waarbij betrokkenheid kan ontstaan en emotie. In welke vorm dan ook. Lezen kost tijd. Tijd is anno 2020 schaars.

Beeldcommunicatie is kortst mogelijke vorm van communicatie

Beeldcommunicatie is niet alleen de kórtst mogelijke vorm van communicatie, maar ook de meest krachtige. We leven al jaren in een beeldcultuur en worden dagelijks overspoeld met beelden die al dan niet ‘iets doen’ met mensen. Beïnvloeden en manipuleren. Charmeren, overweldigen. Ze sturen onze gedachten. Vaak heel vluchtig. In een fractie van een seconde kan een beeld ons boeien, emotioneren of choqueren. In een fractie van een seconde ‘verdampen’ de meeste beelden weer… 
Opeenvolgende beelden, de beeldenreeks is dus belangrijk om die aandacht te krijgen en vast te houden. 

Al ruim veertig jaar vertaal ik teksten in beelden. En doe dat voornamelijk voor het realiseren van informatieve programma’s voor de marketingcommunicatie: informeren en beïnvloeden. ‘Het beeld’ vind ik nog steeds het meest boeiende element binnen de communicatie. Zeker met de techniek en hulpmiddelen van vandaag de dag. Deze middag kocht ik een DJI Osmo Mobile 3. Zodat ik met mijn iPhone nog betere videobeelden kan maken. Ik was verrast met wat dat apparaat, in het bijzonder met de bijgeleverde software, nog meer kan… Waar gaan we naar toe…?!

De digitale iBooks van Vijlbrief Multimediabooks bevatten ook videoclips

Al bijna tien jaar houd ik mij, naast audiovisuele, multimediale communicatie, ook bezig met kunst. Mijn vrienden keken daar in het begin nogal van op. Maar het verschilt niet zo heel veel van ‘het beeld’ waarmee ik mij binnen de fotografie/film/video bezighoud. En over kunst kun je heerlijk ‘lullen’.

Over dát creatieve proces. Waar voornamelijk compositie en vlakverdeling, kleur en grootte van belang is. Klein valt nauwelijks nog op. Vandaag de dag moet het groter, hoger, wijdser en vooral gedurfder, want we willen, nee, we moeten opvallen. Met ‘lullen’ alleen kom je er echt niet. Achter ieder beeld moet een rijk verhaal zitten.

‘Welk verhaal vertel ik bij het beeld(en) én met welk resultaat?’ Wat gebeurt er ná het zien van het beeld(en), de film, de kunst, mijn verhaal? Hetgeen van alles te maken heeft met ‘het intens (kunnen) beleven van het fotografische beeld, de kunst of de film’. Alsmede hoe indringend (of soms onbewust ietwat langdradig) mijn verhaal daarbij is. Waarbij ‘inleven’ vooraf gaat aan de reactie(s), actie en een bepaalde vorm van feedback. Ongeacht de kunstvorm. Want feedback helpt ons allemaal een stap verder om te beoordelen of het ‘inhoudelijk’ scoort.  

Dit is hoe ik al ruim veertig jaar omga met ‘beeld en beeldcommunicatie’. Waarbij ik mij maar al te zeer besef hoe graag ik over beeldcommunicatie schrijf en spreek… Omdat het vanuit ‘het hart’ komt. Zo hoort het bij ‘beeldenmakers’.Meer informatie?
Bezoek mijn websites:

https://www.penseeltoets.nl

https://www.interieurkunstenaars.nl

John Vijlbrief

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *