Deel 1. Corporate Beeldschermpresentaties

Zelf allerlei verschillende beeldschermpresentaties samenstellen? Met de adviezen een aanwijzingen in mijn komende blogs wordt dat mogelijk. Het wijst je de weg in ‘presentatieland’ en gaat niet al te diep in op de technische zaken. Maar helpt op een zo relaxt en prettig mogelijke manier bij het vormgeven van informatieve en dynamische beeldschermpresentaties. Zodat je redelijk snel over een presentatie waarmee je voor de dag kunt komen beschikt. Uitgangspunt daarbij is gebruik te maken van betaalbare en bekende software waarmee jij zelf aan de slag gaat. Nog niet zo lang geleden werden we als producent min of meer verplicht dure, zwaar professionele softwarepakketten aan te schaffen en de software snel onder de knie is te krijgen. Vandaag de dag zijn effectieve beeldschermpresentaties van doorslaggevend belang binnen de (marketing)communicatie. Alle beeldschermpresentatie opdrachten uitbesteden zou een te grote aanslag op menig budget betekenen. Vandaar mijn blog en hulp. Kijk vooral eens wat je allemaal zelf kunt doen. Dat is meer dan je denkt. Verbeter met behulp van mijn blog je beeldscherm-presentaties en bespaar waar mogelijk is op de kosten van een project of onderdelen daarvan. Ervaar bovendien hoe leuk het vervaardigen van beeldschermpresentaties kan zijn!

iMove Timeline

Spanningsboog

Belangrijke reden om zelf korte en eenvoudige beeldschermpresentaties te gaan samenstellen is vooral omdat die een niet al te lange roulatietijd meer hebben. Van enkele dagen tot hooguit een week. De spanningsboog van mensen is kort en lijkt steeds korter te worden. Laat daarom ‘iets zien en horen’ en en maak de videoclip kort qua speelduur. Zorg steeds voor vernieuwing. Want als je publiek het videoclipje heeft gezien, komen ze deze niet nog eens kijken maar verwachten nieuw geproduceerd videomateriaal! Het is een ‘ongoing’ proces.

Leer van anderen op YouTube

De in mijn blog genoemde softwarepakketten zijn niet echt lastig om te leren. Er is vrijwel meteen na de installatie van de software mee te werken. Dankzij Google en YouTube is voldoende ondersteuning en uitleg te vinden over deze software en ‘van alles en nog wat’ dat met de creatie van beeldschermpresentaties te maken heeft. Terwijl de leveranciers van de meeste bekende softwarepakketten ondersteunende informatie op hun website(s) hebben staan (soms met schitterende, informatieve videoclips). Het internet staat vol met allerlei soorten beeldschermpresentaties. De meest gelikte maar ook onvoorstelbaar slecht vormgegeven presentaties…  Hulp kan dus gevonden worden via YouTube waar, naast bedrijven en organisaties, ‘particulieren’ van over de gehele wereld je graag uitleggen hoe je met onder andere PowerPoint of iMovie en zo werkt. Jij wilt iets leren: de wereld helpt je daarbij!

Panoramische beeldschermpresentatie met meerdere videobeamers

Emotie

Emotie speelt in vrijwel alle media en bij allerlei processen een doorslaggevende rol. De vormgeving anno 2020 is belangrijker en bepalender dan ooit tevoren. Kleuren, beweging, geluid, de klankkleur van de spreekstem. Beelden en dus ‘de vormgeving van de boodschap’ zijn het verlengstuk van onze gesproken taal! In de vormgeving spreken we vooral een visuele taal. Grafische elementen, het lijnenspel, de verschillende beeldvlakken. En vooral ‘variatie en verrassing’.

We leven in een wereld vol beelden

Waarom beeldcommunicatie werkt

Ik laat mij graag inspireren door het werk van toonaangevende grafische en audiovisuele vormgevers. Je kunt namelijk nooit een eigen stijl ontwikkelen zonder dat je hebt kennis genomen van het werk van ‘de groten’ op het internationale grafische vakgebied. Door vooral te leren ‘zien’ waarom het werk van anderen zo geweldig goed communiceert en mensen aanspreekt. Observeer en analyseer daarom het werk van anderen. PowerPoints, videoclips… Probeer onder woorden te brengen waarom een presentatie je raakt of juist in het geheel niet. Wat er wellicht aan ontbreekt, waarom het juist niet communiceert. Neem bijvoorbeeld het werk van ‘mijn held’ grafisch vormgever Neville Brody. Wie zijn boek ‘The Graphic Language of Neville Brody’ bestudeert kan vaststellen dat vormgeving geen enkele beperking hoeft te hebben en dat de vormgever volledig vrij en zonder grenzen moet kunnen en ‘durven’ vormgeven. Ongeacht het medium. Vooral bij David Carson zien we dat. Zijn vormgeving is totaal anders dan die van Neville Brody. Het waren de vernieuwers in de vormgeving van print en het audiovisuele. Ik ben vanuit hun visie over vormgeving zelf aan de slag gegaan. Het is vooral zoeken naar ‘die opvallende vernieuwing en verbetering’ en dat vergt een zeker ‘denken, durven en vooral anders durven doen’. Een ander multimediadesign-genie is de Amerikaanse Hillman Curtis. Bekijk zijn site en werk op websites. De genoemde personen hebben mijn denken over en werken met grafische vormgeving en film/video een andere richting in gestuurd waarvoor ik hen nog steeds dankbaar ben. Een grote invloed op mij had ooit de documentaire ‘The September Issue’ over het tot stand komen van de September Vogue Edition. Later werd aan de hand van deze docu de Hollywood film ‘The Devil wears Prada’ gemaakt. Zelden zag ik zo’n indrukwekkend gefilmde en gemonteerde docu. Alles klopte. Het gaf alle informatie, het was spannend en boeide van begin tot eind. Bekijk de trailer.

Vormgeven in PowerPoint

Presentatie moet ‘experience’ zijn

Beeldschermpresentaties moeten vooral steeds meer een ‘experience’ worden om daardoor boven andere presentatie uit te stijgen en voldoende impact te veroorzaken. Opvallen doe je vandaag de dag vooral door anders te zijn en het dus ook anders aan te pakken, vooral juist in je beeldschermpresentaties. Er is al zoveel van hetzelfde en men gaat maar door met het ‘uitspugen’ van hetzelfde. PowerPoint werkt door middel van haar templates ‘veel van hetzelfde design’ in de hand. Ga daarom ‘een paar haltes verder’ en kom met iets dat opvalt en daardoor beter in staat is te communiceren: het eigen ontwerp. Ook bij tentoonstellingen en op beurzen zien we dat fraai vormgegeven foto’s en illustratiemateriaal steeds groter worden uitvergroot. Omdat klein gewoon niet meer opvalt c.q. aandacht krijgt en bovendien te weinig ‘zegt’, om over impact nog maar te zwijgen. Groot speelt veel beter in op ‘het experience-gevoel’. Technisch is vandaag de dag veel mogelijk. Waar we jaren geleden nog een een of meerdere tv’s in de expositieruimte zagen staan zijn het nu meerdere grote QLED-beeldschermen naast en/of boven elkaar die dankzij speciale software de videobeelden naadloos in elkaar kan laten overgaan. Of meerdere beamers die een groot en naadloos panoramabeeld projecteren. Dat valt op, trekt de aandacht en zorgt voor die zo noodzakelijke impact.

En over impact gesproken… Multi-image/Multimedia, het werken met verschillende media, zoals projectie, laser, licht, rook, props, enzovoorts… Waar dat toe kan leiden? Tot spectaculaire shows. Zo bezocht ik vorig jaar in Rome deze presentatie.

Wordt vervolg…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *